Hvor meget kompost skal køkkenhaven have?

Hvor mange liter kompost skal man ca. bruge i en køkkenhave pr. kvadratmeter? Det afhænger selvfølgelig af kompostens kvalitet og af de afgrøder, der skal modtage den. Men er det 10, 20 eller 50 liter?

Jeg er lidt bange for, at haven kommer til at mangle med den nuværende produktion af kompost.

Med venlig hilsen
Rolf T., august 2011

Svar

Når man lægger et lag på 1 cm tykkelse ud over én kvadratmeter, har man brugt 10 liter kompost.

Hvis komposten er sort og så omsat, at man ikke længere kan se, hvad den er lavet af, så skal laget højst være 2 cm tykt, hvilket svarer til 20 liter/kvadratmeter.

Hvis komposten derimod kun er let omsat, brun af farve og med let genkendelige rester af de materialer, der blev lagt i bunken, så kan man med fordel lægge et lag på 5 cm tykkelse ud. Det giver et forbrug på 50 liter/kvadratmeter.

Se i øvrigt mere i artiklen Gødning

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvor meget kompost skal køkkenhaven have?