Kan jeg bruge ålegræs som jorddække?

For år tilbage lå der en økologisk have overfor Tranekær Slot på Langeland. De fik hvert år et læs tang til haven, som de dækkede gangene mellem højbedene. Efterhånden som tangen komposterede blev det revet ind i bedene, og et nyt læs blev hentet.

Jeg har lige hentet en trailerfuld ålegræs fra en strand på Sydfyn.

Kan jeg gøre det samme?

Jeg har lagt et godt lag på aspargesbedet, og overvejer at lægge en lag på de bede, hvor kålen skal gro i år. Er det ok? Eller er der for meget salt i ålegræsset endnu? Skal det vandes ud først?

Hvis det lægges på gangene, vil evt. salt genere bede ved siden af, som ikke tåler salt?

Med venlig hilsen
Viva Eibe Sternsdorf, januar 2019

Svar

Frisk tang kan bruges direkte på aspargesbedet, da aspargesplanten oprindeligt er en strandplante. Det gælder også kål og selleri, som du godt kan dyrke med et dække af 10–15 cm frisk tang. Så brug den endelig i kålbedet.

Erfaringer blandt andre haveejere her på Havenyt viser, at også tomater, løg og porrer har glæde af et dække af tang, der dog skal skylles først.

De fleste planter i køkkenhaven tåler ikke de høje saltkoncentrationer i den friske tang, så her er det en god idé først at afsalte tangen ved at sprede den ud i et lag på 15–30 cm et sted, hvor der ikke gror planter. Det kan være steder som de gange, du nævner mellem højbedene, på en fliseterrassen, en havesti e.l. Lad regnen skylle tangen godt igennem, før du bruger den som dække mellem planter.

Har man ikke plads til at lægge tangen ud til afskylning i haven, kan man hente tang, som under et stormvejr er skyllet langt op på kysten eller et dige, og som man så først henter uger eller måneder senere, når det har regnet massivt i flere omgange. Man skal dog være opmærksom på, at der kan være kommet ukrudtsfrø i tangen i mellemtiden, som man kan risikere at få med hjem i haven.

Hvorvidt saltet i tangen vil genere bedene, som det ligger op til, må jeg være dig svar skyldig på. Umiddelbart tænker jeg ikke, at det vil være et problem, men måske der er nogle læsere, som har erfaringer på området og vil dele deres viden i en kommentar?

Til sidst vil jeg som generel information nævne, at det ikke er tilladt at hente større mængder tang ved stranden uden tilladelse fra ejer og kommunen, Kystdirektoratet eller Naturstyrelsens lokale enhed. Spørg kommunen, de har måske strandarealer, hvor de ligefrem vil blive taknemmelige for at få fjernet noget af tangen.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Kan jeg bruge ålegræs som jorddække?