Kan tang bruges som gødning?

Jeg mener, at man tidligere nogle steder i Danmark anvendte tang som gødningsmiddel på markerne. Kan man lægge tang på komposten som erstatning for naturgødning?

Med venlig hilsen
Lene Jørgensen, september 2002

Svar

Det er rigtigt, at man tidligere har brugt tang på markerne i Danmark. I filmen »Pelle Eroberen« er der faktisk en optagelse, hvor de henter tang på stranden og læsser det op på en vogn.

Du kan godt kompostere tang med i din kompost, men den har ikke helt den samme fordeling af plantenæringstoffer som naturgødning – hvilket jo i øvrigt er et vidt begreb, da hønsemøg og halmrig hestemøg har et meget forskelligt indhold af kvælstof.

KvælstofFosforKalium
Blæretang0,330,130,67
Ålegræs0,310,130,79
Hestegødning0,600,600,40

Du bør være opmærksom på, at nogle planter dårligt tåler store saltkoncentrationer, så du kan ikke bruge det i meget store mængder i komposten. Planter med en fortid på stranden som kål, selleri og asparges tåler dog udmærket frisk tang.

Tang kan også bruges under frugttræer. På Fejø Forsøgsplantage laves der forsøg med tangdække under frugttræer for at se om øget indhold fra tangen af klor og bor påvirker væksten negativt. Du kan læse mere om tang som gødning og dette forsøg i Praktisk Økologi 1/2001 side 20–21.

Det er ikke tilladt at hente større mængder af tang ved stranden uden tilladelse fra ejer og tilladelse fra kommunen og i visse tilfælde fra Naturstyrelsen eller Kystdirektoratet. Spørg kommunen, de har måske strandarealer, hvor de gerne vil have fjernet tang i foråretSe mere her

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Kan tang bruges som gødning?