Hvordan skal man gøde sin bøgehæk?

Kan man med fordel gøde sin bøgehæk, hvis man gerne vil have den til at gro lidt hurtigere og hvad kan man evt. gøde med?

Med venlig hilsen
Marit Kristoffersen, april 2002

Svar

Det bedste ville være at tilføre jorden under bøgeplanterne et nyt toplag (det kaldes topdressing) med et indhold af kompost. Prøv f.eks. en blanding af lige dele harpet kompost, filtergrus og almindelig havejord. Tilsæt hver trillebørfuld af denne blanding en skovfuld jordbrugskalk, og fordel det hele i et 2–3 cm tykt lag. Det virker med sikkerhed, men det tager tid, som alt naturligt gør.

Hvis det skal gå stærkt, kan man i stedet bruge kunstgødning, men det er altid risikabelt, fordi de hurtigtvirkende, kemiske gødninger let skaber ubalance i jorden. Dertil kommer, at bøgen forbereder sine skud ét år i forvejen, så gødningen skal tilføres her lige efter løvspring. En senere udbringning kan tvinge planterne til at bryde med de knopper, der skulle have overvintret. I så fald modnes skuddene for sent, og der opstår tilbagefrysninger den følgende vinter. Men altså: giv 5 g NPK (feks. 13–4–17 pr. løbende meter hæk i sidste halvdel af maj. Det er svært at fordele så lidt helt jævnt, men prøv i stedet at opløse 50 g i 20 liter vand og fordel det langs 10 m hæk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvordan skal man gøde sin bøgehæk?