Kan i anbefale planter til en lav, uklippet, salttålende og blomstrende hæk?

Hvilken hæk kan jeg vælge? Gerne en hæk, der ikke skal klippes og som blomstre og som ikke bliver for høj. En nyrenoveret stor forhave, hvor der kun skal være græs indrammet af en hæk. Haven grænser op til en mark og mod en mindre vej og skal derfor kunne tåle salt ved vintertid.

Med venlig hilsen
Anita Thye, maj 2003

Svar

Det er ikke mange planter, som kan leve op til alle disse krav. Her er dog nogle stykker, som får lidt forskellig højde. Det skulle give mulighed for at vælge:

  1. Klitrose (1,5 meter)
  2. Bukketorn (1 meter)
  3. Sandtorn (1 meter), her frøkilden ‘Agger Tange’ Dafo.
  4. Sølvblad (2 meter), frøkilde ‘Sapporo’
  5. Rosen-Spiræa (0,5 meter)
  6. Skinnende Rose (0,5 meter), her frøkilden ‘Kebu’ Dafo.

Planterne er nævnt i aftagende hårdførhed overfor salt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan i anbefale planter til en lav, uklippet, salttålende og blomstrende hæk?