Hvilke roser kan bruges til en rosenhæk?

Min gamle tjørnehæk skal graves op, og jeg skal have en ny hæk. Jeg kunne godt tænke mig en rosenhæk, men hvilken rose egner sig bedst?

Med venlig hilsen
Malene Johansen, april 2005

Svar

Der er flere muligheder for rosenhække. Men det er vigtigt at huske, at jorden skal være god (muldindhold og næring), og at roser absolut foretrækker sol.

Rosenhække står bedst selvstændigt, forstået således, at de tegner sig godt som afslutning på en græsflade. Hækken vil være lidt mere »vild« end en stramt klippet hæk og vil derfor have et vist spil. Samtidig er den ret gennemsigtig i vinterhalvåret.

Det kan være en fordel at plante roser, der blomstrer over en længere periode, selv om også mere kortvarigt blomstrende er smukke (visse vildarter og historiske roser). Resten af tiden er det løvet på disse, der udgør hækken.

Af såkaldt romantiske hække kan vælges en af følgende.

  • Rosa × alba: ‘Blush Hip’ (rosa), ‘Celeste’ (svagtrosa) eller ‘Maxima’ (hvid) Alle disse blomstrer i juli og er mellem 1,75 og 2,5 meter høje.
  • Hybenrose,Rosa rogusa: ‘Agnes’ (gul), ‘Hansa’ (karminrød), ‘Blanc de Coubert’ (hvid) De er ca. 2–2,5 meter og ret nøjsomme og blomstrer fra juni og sæsonen ud. De trives bl.a på sandede jorde. Sorten ‘Grootendorst’ (rød) er dog lavere, ca. 1–1,5 meter.
  • Rosa pimpinellifolia ‘ Double White’ der bliver 1–1,5 meter høj og er hvid
  • Rosa × bifera ‘ Rose de Rescht’ (karminrød). Blomstrer juli-nov. Ca. 1–1,5 meter)

Ønskes en mere naturpræget rosenhæk kan æblerose, Rosa rubiginosa, vælges. Den er rosa og høj (op til 2,5m) men blomstrer kun i juli. Ønskes der længere blomstring, kan man vælge Rosa virgiana ‘Vigi’, der blomstrer frem til november. Den er også lavere, ca. 1–1,5 meter.

Deciderede moderne roser egner sig først og fremmest til opdeling af havens rum (indre hække). Her kan den ferskenfarvede ‘Frülingsduft’, der blomstrer 2 gange hhv. i juni og august vælges. Den dufter og bliver ca. 2 meter høj.

En lavere remonterende (juli-nov) er den rosafarvede ‘Bonica’, der ikke dufter så meget og er ca. 1 meter høj. Farven på denne er rosa.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilke roser kan bruges til en rosenhæk?