Kan vi plante en ny bøgehæk langs en bestående hæk?

Vi har på to sider af vores grund ca. 100 meter gammel blandet hæk. Meget af hækken er tjørn, men der er også andre træer bl.a hyld og elm. Flere steder er hækken gået ud, og nu vil vi gerne plante noget nyt uden torne. Da en del af hækken er mod en befærdet sti, kan vi så klippe den gamle hæk helt ind på havesiden og så plante en bøgehæk, for herefter, når så bøgehækken er vokset til, at fjerne den gamle hæk? Hvis ovenstående kan lade sig gøre, hvor langt fra den gamle hæks stammer, skal vi så plante den nye?

Med venlig hilsen
Anne Rasmussen, august 2002

Svar

Det kan fint lade sig gøre at plante i læ af den bestående hæk, og netop den skyggetålende bøg er velvalgt under de beskrevne forhold. Plant gerne i en afstand, der svarer til halvdelen af den kommende hæks fulde bredde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan vi plante en ny bøgehæk langs en bestående hæk?