Er det for sent at skære en bøgehæk ned sidst i september?

Jeg har en bøgehæk, som er blevet lidt for »vild«. Den har nået ca. 250 cm i højden. Kan jeg tage af toppen her i september uden hækken tager skade? Jeg har fået fortalt, at det er bedst at hækken skråner indad i toppen, for at undgå at den går ud for neden, er det sandt?

Med venlig hilsen
Søren Thomsen, september 2002

Svar

Nu er vi snart ude af september, og den bedste tid for beskæring er ved at være slut. Jeg vil dog anbefale dig at få skåret planterne tilbage til en passende højde (hegnsloven siger 180 eller 200 cm) snarest muligt.

Og ja, det passer fuldstændigt, at der skal være smig på en hæk. Smig er en vinkel væk fra lodlinjen, og det skal begynde helt nede fra jorden og kan passende være på 15%. Det svarer til 30 cm tilbagehældning i 2 meters højde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Er det for sent at skære en bøgehæk ned sidst i september?