Skal jeg dække jorden inden vinter?

I min nye have er jeg begyndt at anlægge køkkenhave. Der er græs i hele haven, så jeg har fræset igennem og fjernet de totter af græs jeg kunne. Tanken er at komme hestemøg på, men er det bedst nu eller senere på foråret. Jorden har vel ikke godt af at stå »bar« helt til næste år? Kan jeg evt. så dækafgrøde her i oktober? Skal jeg dække jorden til med sort plast for at undgå at senegræs osv. spirer frem?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Tina Clausen, oktober 2003

Svar

Nej, som du selv fornemmer, så har jorden ikke godt af at ligge bar helt til næste år. Desværre er det blevet for sent at så dækafgrøder, men hvis der er godt med halm i det hestmøg du har, kan du lægge det ud på jorden som dække og vente til foråret med at kultivere det ned. Du må gerne bruge et ca. 5 cm tykt lag.

Hvis du har nogle blade i haven, kan du bruge dem sammen med hestemøget.

Jeg synes ikke du skal lægge sort plastik på, for alle de kvikstumper, du har efterladt i jorden, vil nemt overleve en vinter under plast.

Men hvis du har massive problemer med senegræs, skal du nøje overveje, hvor meget køkkenhave du kan overkomme at luge næste år. For det skal luges konsekvent, hvis du ikke skal have »glæde« af det problem i flere år.

De bede, som du tvivler på at kunne luge flittigt, kan du så lægge plast over fra sidst i februar og året ud. Du kan evt. plante græskar af forskellig slags i »plastbedene« (skær så små huller i plasten som muligt), så du trods alt får noget ud af dem fra start.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Skal jeg dække jorden inden vinter?