Hvordan opbevarer jeg læggekartoflerne til de kan komme i jorden?

Belært af sidste års erfaring, har jeg allerede nu købt læggekartofler, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal opbevare dem, til de kan komme i jorden.

Problemet er, at jorden i min kolonihave er meget, meget våd. I køkkenhaven står der simpelthen vand, hvor der er fordybninger i jorden, så der kommer til at gå meget lang tid, før jeg kan få mine kartofler i jorden. Det er muligt, at jorden stadig er frosset længere nede.

Det bliver måske først midt i maj, jeg får dem i jorden, så hvordan opbevarer jeg dem bedst indtil da?

Lige nu står de på badeværelset under et skab, men jeg er i tvivl om der er for varmt, så jeg skal sætte dem ud i skuret, hvor der er koldt – men frostfrit – så de ikke tørrer ind og får lange spirer.

De var rimelig dyre, så jeg vil gerne passe på dem. Det er Senna og Æggeblomme jeg har købt i år. Nogle få af Æggeblomme er begyndt at få lidt lange spirer ca 3–4 cm.

Hvad gør jeg?

På forhånd tak for svaret.

Med venlig hilsen
Anette Ringgive, marts 2010

Svar

Læggekartofler er heldigvis nogen seje størrelser, så alt andet end frost kan de næsten tåle. Knoldens mission er jo at lave en ny plante, og det skal den nok klare.

Men det er selvfølgelig bedst, at læggekartoflerne er i så god en kondition som muligt, når de skal i gang med at sætte rødder og top derude. Lad os håbe, at det bliver i april.

Det er bedst med korte, tykke spirer, da der så er mindst mulig risiko for, at de knækker af. Men selv 10–15 cm lange spirer kommer der planter ud af. Jeg prøvede det sidste år, hvor jeg måtte vikle spirerne rundt for at få dem ned i hullet – de havde dog nået at stå i lyset nogle uger, så spirerne var ikke hvide og sprøde. Det var en sort, som skulle bevares, og som jeg havde glemt at sætte frem i lyset. De kom og gav et tilfredsstillende udbytte – men de ville nok have givet lidt mere med bedre læggekartofler.

Korte tykke spirer får du ved at sætte kartoflerne lyst. Og da du ikke skal sætte dine kartofler de næste uger, så kan du roligt sætte dem et køligt, frostfrit sted, men lyst sted, er par uger endnu. Hvis de står for varmt og tørt, tørrer de ud og bliver helt runkne. Men igen, kartofler er nogle seje størrelser, selv helt runkne gummiagtige kartofler sætter nye planter.

En tommelfingerregel er, at læggekartofler sættes til spiring 4–6 uger før, de skal lægges – men her er det tale om fra kartofler, der ikke er begyndt at udvikle spirerne endnu.

Du må se, hvor tæt du kan komme på den optimale læggekartoffel med korte tykke spirer og nogenlunde saftspændte. Men det er bedre, at de står med gode spirer 1–2 uger inden lægning, end at din jord pludselig er perfekt, men læggekartoflerne ikke har gode spirer.

Læggekartofler

Læggekartofler med korte tykke grønne spirer. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan opbevarer jeg læggekartoflerne til de kan komme i jorden?