Skal jeg bruge plastik mit ubehandlede højbed?

Jeg har netop købt højbede i ubehandlet træ – for netop at undgå giftig imprægneret træ. På den seddel der fulgte med højbedet står der dog, at vi man bør fore højbedet med plastik for at beskytte træet og forlænge holdbarheden. Jeg spekulerer nu på, om ikke plastikken også er giftig når planternes rødder kommer nær/får fat i den (højbedene er ret små, så planterne vil uundgåeligt skulle plantes nær siderne) – og om man i så fald kan finde en type der ikke er giftig, og som kan anvendes til formålet?

Foreløbigt har jeg købt ‘Weibulls plantefolie’, som er produceret af sort polypropylen plast. Det er ærgerligt at dyrke økologisk hvis det alligevel ender med at blive kemikaliefyldt.

Med venlig hilsen
Laura, april 2017

Svar

Du kan ikke finde plastik, som er uden kemikalier. Selv om du køber en plastfolie, der er beregnet til fødevarer, kan du ikke få garanti for, hvordan den opfører sig i forbindelse med jord.

Du kan jo spørge Weibulls, om deres plantefolie kan bruges i forbindelse med afgrøder, som skal spises.

Alternativet er at dyrke i højbedene, som de er, og så købe nye om nogle år. Du kan købe højbede i holdbart træ – her er robinie den mest holdbare træsort. Det er dyrere i indkøb, men holder længere.

Hvis din havejord ikke er forurenet, kan du jo vælge at dyrke i jorden. Det er lige så godt som at dyrke i højbede. Du kan evt. ramme bedet ind med en lav trækant, som ikke er så dyr at udskifte med års mellemrum, eller du kan kante med sten eller fliser på højkant.

Læs også artiklen Træ med naturlig lang holdbarhed

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal jeg bruge plastik mit ubehandlede højbed?