Hvorfor sætter nogle af mine asparges kun tynde skud?

For 2 år siden fik jeg hus og have inkl. en køkkenhave. Der er et lille aspargesbed, hvor jeg p.t. høster lækre asparges. Men ca. midt i bedet kommer der kun nogle tynde ranglede asparges. Hvad kan jeg gøre ved det?

Med venlig hilsen
Lotte Nielsen, maj 2002

Svar

Der er flere muligheder. Måske er der sten, hård jord eller lignende et stykke nede. Det kan du ikke undersøge, da asparges har sarte rødder. Måske mangler de næringsstoffer – så du kan prøve at gøde ekstra her. Endelig kan det være, at de oprindelige planter er gået ud, og det, du har, er selvsåede planter, som forsøger at etablere sig, men det er svært, når vi bare høster og ikke giver dem de 3 års etableringstid fra såning, som vi gør i et nyt bed

Under alle omstændigheder er det en god ide at holde op med at høste på disse planter, hvis de kun har tynde skud, så de får mulighed for at samle kræfter til næste års høst. Du kan også lade de tynde vokse op og lave top nu og så høste evt. tykkere skud. Men mængden af skud aftager, når der først er grøn top – så har planten jo nået sit mål: at komme op med blade og få gang i fotosyntesen og dermed indsamle næring til formering og lagring i roden til næste års skud.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor sætter nogle af mine asparges kun tynde skud?