Hvor stor en krukke bør tomatplanterne have at gro i?

Hej med Jer.

Jeg har plantet 2 cherrytomatplanter og 1 Gemini-tomatplante ud i én og samme krukke. Alle 3 planter er ca. 45 cm høje. Krukken måler 28 cm i dybden og 40 cm i diameter. De får masser af sol på min altan, og jeg vander og gøder dem, men har de for lidt plads? Tror I, jeg skal plante dem i hver sin krukke inden de blomstrer? På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
Maiken Møller, april 2004

Svar

Det ville jeg gøre. Jeg plejer at bruge ca. 15 liters krukker til hver tomatplante. En plantesække på 50 liter siges at kunne rumme 3 planter, eller 16–17 liter hver. Hvis min udregning er rigtig, får dine 3 planter ikke mere end 4 liter hver.

Det kan dog lade sig gøre – man får bonsai-agtige planter, mindre end normalt, men også tidligere. Men jeg tror udbyttet nedsættes ret meget. En anden ting er, at krukken er bred men ikke ret dyb – mon ikke det giver vandingsproblemer ret hurtigt på en solfyldt altan, så du ikke kan gå fra dem? Eller har du et drypvandingsanlæg?

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor stor en krukke bør tomatplanterne have at gro i?