Hvordan opbevares jordskokker og rødbeder?

Hvad er den ideelle måde at opbevare jordskokker på om vinteren? Min veninde har gravet sine jordskokker op og bevaret dem i deres garage (meget køligt), nu er de blevet meget smattede.

Kan rødbeder tåle frost og alligevel syltes?

Med venlig hilsen
Bodil Ribel, marts 2006

Svar

Jordskokker opbevares bedst ude i jorden. Men for at kunne bruge af sine jordskokker i frostperioder, er det nødvendigt enten at dække dem med et godt lag blad- eller halmdække, eller også at tage en portion op ved udsigt til vedvarende frost. Din veninde må have været uheldig med opbevaring, for normalt kan de bare lægges i en kasse og dækkes med f.eks. sand, så de ikke mister spændstigheden. De bliver smattede, hvis de er våde og lægges i en lukket plastpose.

Rødbeder tåler ikke frost. Hvis de har været udsat for frost, bliver de bløde, og du vil ikke overveje at begynde at sylte dem.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan opbevares jordskokker og rødbeder?