Kan man bruge kartofler, som har været spiret en gang, til læggekartofler?

Kan kartofler, der har haft spirer, der er blevet fjernet, bruges som læggekartofler? Går det ud over udbyttet? Det er jo ikke nemt at holde dem fra spiring i år.

Med venlig hilsen
Niels Thøgersen, januar 2007

Svar

Hvis du har fjernet et hold spirer fra en kartoffel, vil den danne nye spirer og vil således også kunne etablere sig som plante. Men når du brækker spirer af, giver sårene adgang for sygdomskim.

Med den risiko kan du selvfølgelig vælge at tage og bruge dem alligevel. De har imidlertid brugt en del af deres energi til det første hold spirer. Hvis ellers der er tale om kartofler af middel til stor størrelse, er der energi nok til at få en kartoffelplante etableret.

Læggekartoflernes størrelse spiller ikke den store rolle. Forsøg har vist, at man som merudbytte stort set kun får det ekstra, som en stor kartoffel vejer mere end en lille kartoffel.

I øvrigt har størrelsen af en læggekartoffel – sammen med en række andre faktorer – indflydelse på, hvor store kartoflerne bliver. Det kan du læse mere om i artiklen Store eller små kartofler

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man bruge kartofler, som har været spiret en gang, til læggekartofler?