Kan jeg dække min tilgroede baghave med flis?

Jeg overvejer at udlægge flis i min tilgroede baghave. Hvordan griber jeg det bedst an?

Skal jeg fjerne alt beplantningen først f.eks. med en le og derefter lægge flis på eller skal der graves ud først evt. med en kultivator? Skal jeg evt. tage det værste med ‘round up’?

Hvilken type flis vil I anbefale?

Med venlig hilsen
Carsten Nielsen, marts 2014

Svar

Det står ikke direkte at læse, men jeg forstår spørgsmålet sådan, at man ønsker at bekæmpe ukrudt ved hjælp af flis.

Dertil er at sige, at flis i bedste fald kan holde det énårige ukrudt væk, mens det flerårige ukrudt – altså det, som kommer igen år efter år fra rødderne – ikke kan fjernes eller holdes væk med flis.

Derfor må der foretages en meget grundig bekæmpelse af ukrudtet, førend flisen kan lægges ud. Om man vil gøre dette ved gode, velkendte metoder (harvning/kultivering hver 14. dag gennem en hel sæson), eller om man vil benytte sig af plantegifte – eksempelvis glyphosat, der handles under navnet ‘Roundup’ – det er et valg, som den enkelte må træffe efter kræfter, pengepung og samvittighed. Her anbefaler vi kun de velkendte metoder, som med sikkerhed ikke har bivirkninger i miljøet.

Flistypen skal vælges efter, hvor lang bestandighed, man ønsker, flislaget skal have. Til dette formål er vedflis sikkert det bedste. Husk, at de enkelte stykker i flisen bør være mere end 2 cm i tværmål, og at der ikke bør være finkornet smul blandet i flisen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan jeg dække min tilgroede baghave med flis?