Skal jeg beskære min persille?

Jeg vil gerne vide, hvad jeg skal gøre ved min persille i haven. Jeg har kruspersille og bredbladet persille. Skal de bare have lov til at gro, eller skal jeg skære dem ned på noget tidspunkt?

Med venlig hilsen
John Jensen, februar 2007

Svar

Persille er toårig. Dvs. at den sætter blade første år, blomstrer, sætter frø og dør andet år. Den skal ikke beskæres.

De persilleplanter, som står i din have her i vinter, har du sået sidste forår eller udplantet som småplanter. Normalt overvintrer de. Når vinteren er ovre sætter de først en masse nye blade, som du kan høste af i foråret. I maj måned går de i stok, dvs. at de bruger alle kræfter på at sende en meterhøj blomsterstængel op. Insekterne er meget glade for blomstrende persille, så lad gerne et par planter stå til dem. Senere sætter planten frø, som du kan høste og så næste forår. Hvis du vil høste dine egne persillefrø, så skal du lige vide, at kruspersille og glatbladet persille kan krydsbestøve. Hvis du fjerner den ene slags, har du større chance for, at afkommet er af samme slags som moderplanten. Der kan dog ske krydsbestøvning fra nabohaver med blomstrende persille. En blomstrende plantes blade smager ikke særlig godt, da bladene bliver grove, når planten går i stok.

De gamle planter går ud efter frøsætning, så det gælder om hvert forår at så eller plante en ny række persille. Persille spirer langsomt, så derfor er det en fordel at så det tidligst muligt, gerne allerede i marts – eller så snart jorden er rigtig god at bearbejde. Hvis du sår foraktiveret frø, spirer det hurtigere. Frøfirmaet Albertines Have, som i 2007 har overtaget Dæhnfeldt Garden, fører det under betegnelsen Vitalfrø.

Normalt kan man plukke persilleblade af god kvalitet på de gamle planter, indtil den nysåede persille er stor nok til at begynde at plukke af midt i juni.

Du kan læse mere om at dyrke persille i artiklen Persille.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Skal jeg beskære min persille?