Må jeg bruge spisekartofler til at lægge i haven?

Jeg har en pose kartofler i min køkkenskab, der er begyndt at spire. Kan jeg plante dem i haven eller SKAL jeg købe den type, der hedder ‘læggekartofler’?

Med venlig hilsen
Lottesophia Gordon, marts 2010

Svar

I private haver er der ingen tvang til at købe de certificerede læggekartofler. Erhvervet må derimod kun bruge certificerede læggekartofler. Og det er der flere grunde til: Kartofler angribes af mange sygdomme, som vi helst ikke skal have opformeret og spredt, hvis det kan undgås, og dels kan det give et dårligt udbytte eller sygdomsramte kartofler, hvis man ikke kender læggekartoflernes fortid. Certificerede læggekartofler er kontrollerede for en række sygdomme, men ikke alle. Det giver derfor en større sikkerhed for et godt dyrkningsresultat at bruge købte læggekartofler.

Man kan også bruge egne læggekartofler med god samvittighed, når man ved, at de ikke har været angrebet af sygdomme året før, at planterne var store, fine og gav et godt udbytte, at de ikke har været angrebet på kartoffelskimmel, som er nået ned til knoldene. Det er bedst at tage læggekartoflerne fra ved optagningen og ikke tage fra toppe, som står nabo til problematiske planter.

Tilfældige knolde fra en pose spisekartofler kan du godt lægge, og de kan blive fine. De kan også være virusinficerede og give et reduceret udbytte eller måske direkte syge kartofler. Du ved det ikke, men du kan selvfølgelig tage chancen. Jeg ville ikke gøre det og og øge risikoen for at få sygdomme ind i havens jord

Du skal lige være opmærksom på sorten. Hvis du har kartoffelnematoder i din dyrkningsjord – det kaldes også kartoffelål, så er du nødt til at dyrke nematoderesistente sorter, da du ellers vil få hele avlen ødelagt i større eller mindre omfang. Se mere i artiklen Kartoffelsorter – modtagelighed for sygdomme.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Må jeg bruge spisekartofler til at lægge i haven?