Hvorfor bliver nye skud på hindbær, roser og ukrudt blege?

Foto: Lis Møller

Så godt som alle vækster i vores have, bl.a. hindbær, roser og ukrudt, får hvide til lysegrønne skud, Ukrudtets blade bliver hvide i en kant rundt om bladene. Jeg synes det er underligt. Vi har aldrig været ude for det før. Hvad er galt, eller er det slet ikke galt. Alt er gødet med relevant gødning.

Vi har spekuleret på, om naboens sprøjtning af raps kan have trængt dampe ind i haven, for de omgivende rapsmarkers blade har også en hvid rand.

Håber på et opklarende svar. Tak

Foto: Lis Møller

RED: Læs kommentaren nedenfor – her kan du læse Lis Møller tilbagemelding omkring problemet

Med venlig hilsen
Lis Møller, august 2013

Svar

Tak for billedserien. Den var meget tankevækkende.

Det første, man ville tænke på, er muligheden for, at det kan være et luftbåret sprøjteskade (som er svævet ind over haven og dalet ned) med et ukrudtsmiddel – også set i lyset af at rapsplanterne på marken har blade med hvid rand.

Men der er selvfølgelig andre muligheder. Det er udelukkende de nyeste blade (de yderste på skuddene), som er ramt. Vi ser også, at det er hele bladet, der mangler farve. Det siger, at det ikke kan skyldes kvælstofmangel. I stedet må man tænke i mangel på jern og mangan. Det fornuftigste vil afgjort være at få en prøve af jorden analyseret, hvis spørgeren ikke mener, at det er en sprøjteskade. Giv gerne oplysning til laboratoriet om skadesymptomerne, og bed om en anvisning på, hvad der skal gives for at få tingene bragt i orden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor bliver nye skud på hindbær, roser og ukrudt blege?