Hvorfor har de nye pimpinellifolia roser blege skud?

Blege skud på roserne Foto: Lene Smith

I november plantede jeg 8 pimpinellifolia roser 2 ‘Totenvik’ – de kommer fint og 6 ‘Huldra’. Kun en af Huldra roserne udvikler fine blade. De andre 5 har sat blade, men de er små, gullige og forkrøblede. Roserne var vinterdækket og fik en omgang to år gammel græskompost da vinterdækket blev fjernet.

Har jeg mon gjort noget galt eller det sygdom i planterne. Det er i øvrigt kraftig lerjord, de er plantet i.

En Huldra rose med blege lidt forkrøblede blade. Foto: Lene Smith

Med venlig hilsen
Lene Smith, april 2014

Svar

Skuddene ser mest af alt ud til at have lidt af lysmangel. Kan de have været tildækkede indtil for ganske nylig? En anden mulighed er, at de har fået et svirp af sen frost. Kan det tænkes?

Under alle omstændigheder ser roserne ud til at kunne klare sig, så vent bare og se: de skal nok komme sig.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor har de nye pimpinellifolia roser blege skud?