Hvad kan jeg gøre ved rosenskimmel?

Mine roser har rosenskimmel. Hvordan bekæmper jeg bedst det?

Med venlig hilsen
Ruth og Erling Rasmussen, maj 2002

Svar

Jeg går ud fra, at I er helt sikre på, at det er skimmel (misfarvede skjolder, håret belægning) og ikke meldug (støvende, »melet« belægning), der er på færde?

Da I beder om råd angående bekæmpelse, må jeg svare, at I kan forsøge med at sprøjte med en atamon-opløsning på undersiden af rosenbladene. Hvis I foretrækker det, kan der også købes mere hårdtslående svampemidler hos havecentre og frøfirmaer. Se efter, om etiketten nævner, at midlet er virksomt mod skimmelsvampe.

Jeg må dog råde til, at I følger bekæmpelsen op med at fjerne alle angrebne blade og stængler, og at I beskærer roserne, så der bliver bedre muligheder for, at blade og skud kan holdes tørre. Prøv også at begrænse gødskning med kvælstofholdige gødninger (NPK, salpeter, svovlsurt ammoniak, animix, frisk møg osv.).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad kan jeg gøre ved rosenskimmel?