Hvorfor har mit pæretræ og mine frugtbuske røde pletter på bladene?

I min have i Valby har nogle af bladene på såvel ribs, solbær, hindbær, pæretræ og ribesbusk rødbrune pletter og tendens til at krølle sammen. Hvad er det, og hvad kan jeg eventuelt gøre ved det?

Med venlig hilsen
Olaf Christensen, maj 2002

Svar

Det er meget mystisk med ensartede symptomer på planter, der er så fjernt beslægtede som Ribes, Rubus og Pyrus. I sådan et tilfælde må man søge årsagerne i nogle meget generelle vilkår – her enten i jorden eller luften. Min mistanke retter sig mod den stærkt ætsende luftart ozon, som giver pletter på blade af alle slags planter. Du bør lægge mærke til følgende:

  1. Opstår pletterne først som noget, der ligner skoldede pletter?
  2. Ændres disse »skoldede« pletter derpå til brune pletter?
  3. Falder de brune pletter efterhånden helt ud af bladene?
  4. Er pletterne tydeligst og mest udbredt dér, hvor trafikken er nærmest?

Ozon opstår nemlig ved en spontan reaktion af svovlilte fra fabrikker og kraftværker med kvælstofilter fra bilernes udstødning. Begge dele findes i rigt mål i Valby, hvor jeg kommer ret ofte, men jo ikke nødvendigvis helt tæt på din adresse.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor har mit pæretræ og mine frugtbuske røde pletter på bladene?