Hvorfor bliver kartoffelbladene sorte på de tidlige kartofler?

Tidlige kartofler ‘Revelino’ lagt i slutningen af marts med plastik over. I starten overdækket med plastik hele døgnet senere kun om aften/natten. For en uge siden konstartede vi sorte blade på kartoflerne og fjernede herefter også plasten om natten. Nu er kartoflerne visnet helt ned. Er det kartoffelskimmel pga. varme/fugt forholdene fra plastikoverdækningen.

Et andet bed med ‘Berber’ som er lagt samtidig og fået samme plastikbehandling er fine.

Skal vi grave kartoflerne op og lægge nye – eller give dem en chance til, fordi det kun er de første blade, der er ramt? Og hvordan med smitte risikoen ift. de andre kartofler.

Med venlig hilsen
Jette Jungsberg, april 2005

Svar

Jeg tror ikke, det er kartoffelskimmel her sidst i april, men frostskade. Har plasten hvilet ovenpå toppen, sker det let. Der går 1–2 dage fra skaden sker, og til bladene bliver helt sorte. Og i den sidste uge har der sikkert i din have været flere nætter med nattefrost, efter at du har fjernet dækket, så de sidste blade er blevet ødelagte. Jeg ville lige give dem en ugestid – jeg tror at de skyder igen. Hvis du har ekstra læggekartofler på lager, så kan du jo evt. lægge et hold nye mellem rækkerne uden at fjerne de nedvisnede. Så kan du jo se, hvilke der kommer først i gang og fjerne det andet hold.

Når den anden sort ikke er blevet skadet, så skyldes det muligvis lokale forhold i haven. Der kan godt være frost et sted i en have og ikke et andet sted. Frosten kan »synke« ned og lægge sig på det laveste sted i haven. Højdeforskellen behøver ikke at være ret stor. Jeg har sådan et frosthul i min næsten totalt flade have – højdeforskellen er måske 25 cm.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor bliver kartoffelbladene sorte på de tidlige kartofler?