Kan magnolia få æbleskurv?

Vi har et paradisæbletræ, som de sidste 3 somre har haft skurv. Det blomstrer flot om foråret, men så snart æblerne begynder at vokse, kommer pletterne på både æbler og blade.

æble skurvangreb

Skurvangreb på æbletræ. Foto: Gitte Brink

Sidste efterår plantede vi en Magnolia loeb. ‘Merrill’ få meter fra æbletræet, og den fik ligeledes fine blomster i foråret, men nu er der kommet sorte pletter på bladene, som derefter bliver brune og falder af.

magnolia skurv

Skurvangreb på magnolia. Foto: Gitte Brink

Kan æbletræet have smittet det, og hvad kan der gøres for at rede magnoliaen? Vi har overvejet at fælde æbletræet og plante et andet frugttræ i stedet for.

Med venlig hilsen
Gitte Brink, august 2007

Svar

Æbleskurv er en bladpletsygdom, som angriber æble (Malus), det være sig grundstammer, prydæbler, madæbler eller spiseæbler. Derimod kan den ikke angribe andre træslægter – og altså heller ikke din magnolie, selv om de står tæt sammen.

Skaderne på magnolien skyldes en anden bladpletsvamp, som altså er specialiseret på Magnolia (og formentlig også tulipantræ, Liriodendront). Den kan til gengæld ikke angribe andre.

Når svampens angreb er så voldsomt i år, skyldes det kombinationen af fugt og varme, som giver sporerne de bedste
spiringsbetingelser. Svampen overvintrer ved at fortære de nedfaldne blade. Det er således der, at sporerne dannes næste forår. Du kan til en vis grad forebygge, at problemet gentager sig næste år, ved at være meget omhyggelig med at fjerne det nedfaldne løv inden vinteren.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan magnolia få æbleskurv?