Kan jeg flytte en klatrehortensia sent på efteråret?

Jeg har et sydvestvendt bed, som er skrånende (i en stensætning). Der trives roser helt formidabelt og andre stauder, men en klatrehortensia er helt gul og slukøret. Skal jeg flytte den, og kan jeg i så fald gøre det nu?

Med venlig hilsen
Lotte Fuhr, oktober 2002

Svar

Klatrehortensia med det lange botaniske navn Hydrangea anomale ssp. petiolaris er oprindelig en skovplante, som fortrækker at vokse i en skovbundjord og med skygge eller halvskygge. I haven trives den, hvis den vokser op af et træ eller en mur, eller som fritstående busk. Som ung plante kommer den bedst igang hvor jorden er fugtighedsbevarende og hvor der ikke er fuld sol på den hele dagen. Du kan godt flytte den sent om efteråret. Få så meget med af roden som muligt, og sørg for at roden ikke bliver tør.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg flytte en klatrehortensia sent på efteråret?