Hvor meget plads kræver en hvidregn kombineret med en klematis?

Vi skal på vores sydvestvendte terasse have lavet et læhegn med robiniestolper og rionet. Sektionerne vil være ca. 160 cm høje og 200 cm bredde. Af planter har vi tænkt hvidregn (Wisteria) og klematis (‘Nelly Moser’), så at hvidregnen »løber øverst« og klematisen nederst. Men er 160 cm højt nok? Hvad vil være at foretrække?

Plantekombination med hvidregn og klemtais

Plantekombinationen har vi fundet på Bakkers hjemmeside. Foto: www.bakker.dk

Med venlig hilsen
Christina Rasmussen, februar 2008

Svar

Højden er såmænd tilstrækkelig, og det bliver ikke på det grundlag, at der opstår problemer.

Derimod bør I tænke nøje igennem, om det er forsøget værd at kombinere to planter med så forskellig en vækstkraft.

Wisteria er meget kraftigt voksende (omend noget langsom i begyndelsen). Og de storblomstrede Clematis, som ‘Nelly Moser’ jo hører til iblandt, er svagtvoksende.

Kombinationen og idéen i det hele taget er smuk, men den kræver altså noget arbejde med at holde hvidregnen i ave.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvor meget plads kræver en hvidregn kombineret med en klematis?