Kan man så frø fra en afblomsteret syrisk rose?

Kan man så frø fra en afblomsteret syrisk rose? Hvor og hvordan gør man, hvis dette kan lade sig gøre?

Med venlig hilsen
Alex Diedrichsen, november 2002

Svar

Jeg har ikke selv prøvet at så syrisk roses frø, men kan altid anbefale at forsøge. Når man ikke ved, hvordan frøene helst vil have det, for at spire, er det en god ide at prøve mindst to forskellige metoder.

Den ene er at så inden vinteren og lade potterne stå ude. Nogle frø behøver kulde for at bryde frøhvilen.

Den anden er at så tidligt forår, når vejret er blevet lyst, og gerne med lidt ekstra varme, en 18–20 grader. Det kan for eksempel være i en vindueskarm, hvis man ikke har en decideret spirekasse.

Behøver jeg minde om, at det skal ske i så- og priklejord? Den er let og uden ukrudtsfrø. Det sidste er helt afgørende. Man må være sikker på, hvad der kommer op, hvis der kommer noget.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan man så frø fra en afblomsteret syrisk rose?