Skal en opstammet rose vinterdækkes?

Jeg har en opstammet rose. Skal den vinterdækkes, og hvordan gør jeg det?

Med venlig hilsen
Vibeke Rasmussen, november 2002

Svar

Hvis vinteren bliver, som de seneste mange har været, så behøver man ikke at dække roserne, men hvem ved…

Det bedste og mest sikre er at løsne rosen i roden, lægge den ned og dække den helt med løs jord.

Det næstbedste er at pakke podestedet øverst på stammen ind i visne blade, halm eller tørt sphagnum. Det hele skal så omvikles med plastik og sikres med snor. Udpakningen eller genrejsningen bør ske midt i april (forudsat der ikke har været isvinter!) og helst om aftenen før en dag med gråvejr eller dagregn. Beskyttelsen kan nemlig godt få knopperne til at røre på sig i utide, og derfor må man undgå udtørring ved at frigøre dem i solfrit vejr.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal en opstammet rose vinterdækkes?