Skal jeg fjerne det visne græs fra min pampasgræs?

Hvornår og hvordan (klippe eller rive) skal jeg fjerne det visne græs på mine 3 stk. pampasgræsser? Hvorfor blomstrede de ikke sidste år?

Med venlig hilsen
Berit B. Hoffmann, marts 2003

Svar

Pampasgræs, Cortaderia selloana, er en græs, som bestemt er på sin nordgrænse her i landet, da den jo stammer fra Sydamerika. Derfor skal man ikke være for hurtig ude og fjerne de gamle blade og det løv som har samlet sig i bladene. Men midt i april til begyndelsen af maj vil som regel være passende. Du kan nøjes med at rive det væk, men du kan også klippe – det er mest en smagssag, hvad man synes ser bedst ud.

Når din græs ikke har blomstret sidste år, kan der være flere grunde. Dels kan det være en ny plante, som ikke er kommet rigtig i gang, dels kan det skyldes, at den ikke står varm nok. Det kan også skyldes, at jorden ikke er tilstrækkelig porøs. Men samtidig med at den stiller krav om sol, trives den bedst hvis den får en god gang kompost her om foråret.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal jeg fjerne det visne græs fra min pampasgræs?