Hvorfor har den podede rose skiftet farve på blomsterne?

Min moster har for 6 år siden købt en podet rose, som blomstrer orange. Men i år er den hvid med rødlige kanter! Hvad er der sket med den? Og vil de følgende roser igen blive orange? Det er en slyngrose, der står i en 100 liters frostbestandig balje.

Med venlig hilsen
Pia, juni 2014

Svar

Det er nok et eller flere vildskud, der har fået overtaget. Langt de fleste roser er podede (okulerede). Roden, de er podet på, er en vildrose. Ofte bruges hunderose, Rosa canina, som svarer godt til din beskrivelse af blomsterne. Den har små til mellemstore enkle blomster. Kronbladene er rosa eller rødlige, og hvide ind mod blomstens midte. De kan dog også være helt hvide.

Et vildskud opstår forholdsvis sjældent. Men når det gør, skyder det altid frem under podestedet. Det skal rives af roden helt inde ved udspringet. Så skyder det ikke igen. Det er nødvendigt at skrabe lidt jord forsigtigt til side for at blotlægge udspringet, og rive skuddet lidt ned ad, for at få det af.

Vildskuddet blomstrer først andet år, men inden da skulle det helst være fjernet, da det er lettest at rive af, når det er ungt. Ofte ser grene og blade på et vildskud anderledes ud, end på den forædlede del af rosen. Så hvis der kommer et nyt skud op ad jorden, der ser mistænkeligt ud, må man skrabe jorden til side og se, om skuddet udgår fra roden.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor har den podede rose skiftet farve på blomsterne?