Hvor stor skal planteafstanden være, når man planter rådhusvin?

Hvor stor skal planteafstanden være når man planter rådhusvin der skal dække et hegn på 1,50 × 3 meter og 1,50 × 10 meter.

Med venlig hilsen
Tove Sønderholt, april 2003

Svar

Det kan man ikke svare på, for kun du selv ved, hvor længe du vil vente, på at planterne skal dække murfladen. Jeg vil dog foreslå en afstand på 1 meter. Du skal købe gode planter med fleste mulige skud fra jorden, og du bør klippe dem ned til ca. 20 cm længde straks efter udplantningen.

Er du forresten sikker på, at det vitterligt er rådhusvin, du vil have? Hvis du mener, at det selvhæftende er en kvalitet, kunne du også bruge fembladet vildvin. Og hvis du kan undvære det selvhæftende, er der mange andre muligheder (vinstok, pragt-vin, Vitis coignetiae og diverse skovranke-arter f.eks.).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvor stor skal planteafstanden være, når man planter rådhusvin?