Hvilke planter tåler både skygge og vintervåd jord?

Min have består af leret engjord og i det laveste hjørne nærmest mosejord (iflg historiske kort var her tørvemose for ca. 150 år siden).

I dette hjørne, der altid bliver vinteroversvømmet, har jeg plantet en rødel i en 30 cm dyb forsænkning på ca. 6–8 m², og nu til spørgsmålet: Hvad kan jeg plante rundt om min rødel, som både tåler skygge og vinter-oversvømmelse.

Jeg er blevet advaret kraftigt mod kæmpe-star, som skulle selvså sig som fakir-pigge i hele nabolagets græsplæner, og gul iris synes jeg er for høj. Er der andre oplagte muligheder?

Med venlig hilsen
Rasmus Jochumsen, januar 2016

Svar

Jeg vil foreslå, at ud inde ved stammen planter nogle grupper af skovfrytle, Luzula sylvatica. Den dækker fint og giver et grønt dække og kan bestemt klare fugten.

Du kunne lidt længere ude prøve med japansk star, Carex morrowii, den skal også nok klare sig og bryder ikke om for meget sol.

Yderst, hvor der vel kommer lidt sol, nogle grupper med engnellikerod, Geum rivale og plant evt. et par blåtop, Molinia caerulea til at løfte del hele lidt.

Er der plads, ville jeg også sætte et par buske pors, Myrica gale og tørst, Rhamnus frangula. Det er gode buske, som trives fint i det fugtige, men skal dog ikke have det for skygget.

Yderst, hvor der sikkert er en del sol, kunne du prøve sibirisk iris, Iris sibirica, der er en stabil staude, som vil lyse op med sine blå blomster.

Hvis du prøver noget i den stil vil du få et bed med stor variation og som både er smukt og god til insekter og fugle.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke planter tåler både skygge og vintervåd jord?