Hvilke hvide klematis er gode til krukker?

Jeg har planer om at erhverve 2 stk. forskellige klematis, dog begge hvide. Imidlertid er jeg meget i tvivl om, hvilke jeg skal vælge, da der jo findes et hav af forskellige sorter. De skal begge plantes i krukker i en gårdhave, hvor der er sol til kl. 16.00 om eftermiddagen. Desuden må de gerne være frodige og nemme at få til at gro. Kan i hjælpe mig med forslag til plantevalg?

Med venlig hilsen
Lykke, april 2002

Svar

Det er formentlig de storblomstrede krydsninger, du tænker på, og så kan man foreslå disse to: ‘Huldine’ (meget rigt blomstrende juli–september) og ‘Duchess of Edinburgh’ (duftende, hvide blomster maj–juni).

Hvis det derimod er de vilde, småblomstrede du ønsker dig, så kan du f.eks. vælge Clematis recta eller Clematis flammula. De er ganske vist begge lidt sarte, men til gengæld ikke så voldsomme i en gårdhave.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke hvide klematis er gode til krukker?