Hvordan overvintrer jeg min bougainvillea?

Hvordan opbevarer jeg bedst min bougainvillea om vinteren? Den har stået i en altankasse og blomstrer stadig flot. Skal den beskæres og hvornår? Hvornår skal jeg tage den ind (i stuen), og hvornår må jeg sætte den ud igen?

Med venlig hilsen
Ulla Lohse, august 2003

Svar

Almindelig trillingeranke, Bougainvillea glabra, skal ind et lyst og køligt sted om vinteren, hvor temperaturen er ca. 10 grader; den tåler ikke under 5 grader. Den bør beskæres i løbet af efteråret. Her fjernes først og fremmest de ældste grene, da den blomstrer på dette års skud til næste år.

Bougainvillea må gerne komme ind mens vejret er nogenlunde lunt i september eller starten af oktober, så den ikke udsættes for alt for store temperatursvingninger. Ved kolde nætter, må den altså tidligere ind.

Du skal vande lidt i vinterens løb, men sparsomt uden gødning. Planten vil på grund af lysmangel tabe både blade og blomster.

Den vil sikkert ikke overleve ved almindelig stuetemperatur vinteren over, da det tærer for meget på planten fortsat at vokse pga. høj temperatur uden tilstrækkeligt lys. Den har brug for en naturlig hvileperiode. Overvej om opgangen eller bagtrappen måske kan anvendes, eller om du kender nogle, der kan tage den i vinterpleje vinteren over.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan overvintrer jeg min bougainvillea?