Hvordan overvintrer jeg en hortensia som er plantet i en krukke?

Jeg henvender mig for at få lidt hjælp fra fagfolk. Jeg har en stor krukke med en hortensia. Kort efter jeg købte den i Bilka visnede den. Er det fordi jeg passer den forkert, eller er det bare ikke sæson længere? Den står meget i sol, men bliver vandet hver dag.

Hvordan passer man den her til vinter? Skal jeg bare lade den stå?

Med venlig hilsen
Christina, september 2002

Svar

Planten er sandsynligvis død, fordi dens rodnet er gået til. Det kan skyldes forhold hos plantehandleren (eller endda hos den producerende planteskole), eller det kan skyldes, at du selv har overvandet den.

Med hensyn til at overvintre planter i krukker (Hortensia eller andre), så gælder den regel, at man må undgå, at jorden inden i krukken fryser i bund. Det kan ske, ved at man vikler f.eks. vintermåtter omkring krukkerne, ved at man tager dem ind i et frostfrit drivhus, eller simpelthen ved at man graver krukken ned i jorden, så overkanten er dækket.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan overvintrer jeg en hortensia som er plantet i en krukke?