Hvor kan man købe pæonfrø?

Da jeg kan forstå, at pæonfrø skal have både kulde og varme perioder for at spire, er det jo snart op over, hvis jeg skal forsøge mig i år. Jeg har søgt og ledt på nettet, men kan ikke finde et sted der har et udvalg online – har I nogle links, gerne udenlanske.

Med venlig hilsen
Mads Thye, august 2006

Svar

Jeg kan godt hjælpe dig med netadreser på steder, hvor man kan købe pæonfrø. Men så vidt jeg ved, er det ikke den letteste sag at så pæoner, som ofte tager et helt år eller mere, inden der kommer det første blad op – de sætter kun rødder i første omgang, når frøet spirer. Læs kommentar 2 hertil fra en professionel.

Her på Havenyt.dk kan du i Camilla Plums herlige artikel Pæontid i haven læse følgende om at så frø af silkepæoner. Måske kan du i gode venners haver nå at høste frø i år.

Silkepæoner laver ofte frø, og de kan sås med held, hvis man vil vente. Frøene skal ta’s mens de er helt friske, lægges i potter udendørs, graves ned i jorden, og så glemmes i et par år. Hvis man har held, vil der komme rødder første år, og et par blade andet år, og så har man sin helt egen hybrid. Husk navneskilt, så potten ikke bliver smidt ud i farten.

Danske forhandlere af planter og frø:

Der er et par specialforhandlere af pæoner – du finder dem i vores forhandlerguide i kategorien Nichesalg. Den ene af dem sælger også frø af træ- og staudepæoner.

Udenlandske forhandlere af pæonfrø

Der er rigtig mange udenlandske firmaer, som sælger pæonfrø. Man finder disse forhandlere ved at søge på Google. Som altid er det spørgsmålet om at søge på de rigtige ord, dvs. de engelske rigtige ord. Nedenfor links til et par søgeresultater. Der er mange firmaer, men det er ikke alle, som ikke har lyst til at bruge energi på at sende frø til udlandet. Så du må prøve dig frem.

Søgning på paeonia seed selling

Søgning på paeonia seed catalogue

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvor kan man købe pæonfrø?