Kan jeg dyrke klatrehortensia op ad en nordvendt facade?

Facaden til mit lille bondehus (rosa med hvide vinduer) vender stik nord. Der er knoldebro foran huset og derefter stor have mod nord med træer og hegn mod øst og vest. Altså ingen direkte sol, men masser af lys. Hvad kunne jeg plante op ad muren (lidt, men kønt, det er ikke fordi huset skal ‘kamufleres’)? Er der lys nok til en ‘New Dawn’? Hvad med klatrehortensia? Har I andre gode ideer? Hvor langt skal de stå fra muren (jeg vil helst ikke grave for meget af stenbelægningen op) og hvad med gødning?

Jeg ville også meget gerne have stokroser, men det er der nok ikke lys til.

Med venlig hilsen
Karina Demuth, oktober 2002

Svar

De fleste klatrerplanter er skovplanter som sagtens kan trives i skygge, men for virkeligt at blive flotte i blomstringen skal der en del lys og sol til. Du får den flotteste ‘New Dawn’ hvis den få noget sol, så dit eget bud med en klatrehortensia er også mit. Den har det botaniske navn Hydrangea anomale ssp. petiolaris. Du kan plante den 25–40 cm fra muren og vinkle den ind mod muren, så den kan få fat. Det er meget vigtigt, da den er selvhæftende. Du skal ikke gå og gødske din hortensia, men en gang om året, kan du give den et lag grov kompost.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg dyrke klatrehortensia op ad en nordvendt facade?