Hvordan bekæmper jeg hvide lus på mit citrontræ?

Hvordan får jeg bekæmpet hvide lus med brune larver inden i på mit citontræ. Jeg har prøvet at vaske hver enkelt blad af med en blanding af brun sæbe og sprit, men dette har ikke hjulpet. Mit citrustræ har det mildest talt ikke godt. Hvad gør jeg for at redde det?

Med venlig hilsen
Linda Ingemann, november 2002

Svar

Som nævnt for andre, har jeg ikke bedre metoder at foreslå end ofte og omhggeligt at vaske citrontræet. Brug evt. skrappere midler som sprit, sæbe, kalk, svovl eller andet. Og stil træet udendørs hele sommeren.

Der findes formaer som specialiserer sig i at sælge nyttedyr, som går efter mellus osv. på citrustræer, men det kan ikke betale sig for en enkelt potteplante. Hvis du alligevel vil undersøge muligeden, må du prøve nogle af de danske firmaer som sælger nyttedyr. Her er et par stykker:

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmper jeg hvide lus på mit citrontræ?