Hvad skyldes det fedtede stadt på mit citrontræ?

Jeg har tidligere fået et godt råd vedrørende mit citrontræ. Nu er er det kommet ind for vinteren og står i det samme rum, som de seneste 3 vintre. Nu er det imidlertid begyndt at smide blade, og jeg kan se, at der er noget fedtet stads på nogle af dem – andre er der nogle små brune »flager« på undersiden, men det er ikke noget levende. Hvad kan det skyldes? Jeg vil lige fortælle, at træet bærer en citron på ca. 5 cm.

Med venlig hilsen
Annegrethe Jensen, november 2002

Svar

Det er formentlig en eller anden form for luseangreb. Jeg kan ikke anbefale dig nogle giftstoffer til at fjerne eventuelle luseangreb, men vil råde dig til manuelt at vaske og bortrense skadedyr med din negl, eller en lille børste. Derudover kan du stille citrustræet udenfor hele sommeren, så er der gode chancer for at skadedyrene forsvinder af sig selv.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad skyldes det fedtede stadt på mit citrontræ?