Hvordan bekæmpes skjoldlus på en vin?

Jeg har et gartneri, hvor jeg dyrker agurker. I et drivhus har jeg en vin i den ene ende. Den er ret angrebet af skjoldlus. Hvordan bekæmper man dem?

Med venlig hilsen
Lars Bay, marts 2002

Svar

Skjoldlus er nogle værre bæster at få ind i et drivhus. De trives lune steder som i drivhuse og på vinplanter op ad mure. Ses mere sjældent helt på friland.

Det man først opdager er som regel de sortbrune skjolde på størrelse med et knappenålshoved, som sidder på barken om foråret. Det er skjoldet fra en død skjoldlus, og under hvert skjold sidder hundredevis af æg som kan klækkes og blive til skjoldlus. Den gode nyhed er alså at hver gang man fjerner et skjold, forhindrer man hundredevis af skjoldlus i at klækkes. Når du har fjernet alle de skjold du kan få øje på, har du virkelig decimeret bestanden. Men det skal gøres i det tidlige forår, inden lusene klækkes. En meget skånsom metode, i pagt med økologiske principper.

Vil du gøre mere, kan du vaske den bare stamme i 50% sprit.

Hvis man kunne og ville bruge en form for gift (sæbe, osv.) imod skjoldlus, skulle dette gøres lige på de dage hvor lusene klækkes og hvor de spæde og blødhudede babylus vandrer fra deres skjul under skjoldene ud på planten. Her må du ud og studere skjoldene med en lup, for at time din behandling.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmpes skjoldlus på en vin?