Hvad er det for biller og larver der æder løs af vores bøgehæk?

Hej Havenyt,

Vi har problemer med en lille blå-sort bille der spiser vores hæk.

Det meste af hækken er Bøg, dog har der sneget sig nogle andre planter ind og det er disse der angrebet. Jeg ved desværre ikke hvad sort de er. Vores nabo, der indtil de skiftede hækken, havde lignende problem siger at de har prøvet »alt« uden held.

Billen er omkring 0,5–1 cm og blå-sort. Den dukker op med foråret og æder simpelthen bladene. På et tidspunkt sidste år dukkede der lige pludselig en masse sorte larver op på de samme hæk-planter…er der mon en forbindelse? Det nemmeste ville naturrligvis være at udskifte hækken, men da vi bor i rækkehus og dermed »deler« hæk med naboen er det i øjeblikket desværre ikke en mulighed.

Jeg beklager hvis »betegnelserne« er lidt vage, men vi er førstegangs-haveejere og derfor lidt uerfarne.

Jeg håber I alligevel kan komme med et råd til hvordan vi slipper af med den lille pestilens.

Med venlig hilsen
Line Elmose Eriksen, Nivå, maj 2003

Svar

Det er vanskeligt at svare helt præcist ud fra de oplysninger, du giver. Men størrelse og farve taget i betragtning lyder det, som om der er tale om bladbiller. De er næsten altid kun et problem på steder, hvor jordens overflade er meget fattig på humus og dødt plantemateriale. Som forebyggelse skulle I prøve at dække jorden på begge sider af hækken med en blanding af lige dele blade, filtergrus og kompost. Læg det ud i et lag på et par cm tykkelse, og brug kultivatoren til at få det blandet lidt ned i den jord, der er på stedet i forvejen. Dette gentager I hvert forår, indtil plagen er væk.

De sorte larver er snarest bladhvepselarver, og de har intet med billerne at gøre. Tilgengæld æder de lige så sultent af bladene. Hvis jeg har ret, vil de efterlade nogle brune vinduer i bladene (man taler om, at de skeletterer bladene). Larverne forpupper sig i jorden lige under de blade, de har ædt af, så også for deres vedkommende vil det gavne med en let kultivering gentaget flere gange hen gennem efterår og vinter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for biller og larver der æder løs af vores bøgehæk?