Hvordan bekæmber jeg bladlus på min ribs?

Min ribsplante er blevet angrebet af »smådyr«. Forsiden af bladene, der bliver svagt krøllede, er brunplettet – ligesom kogt op eller som vabler. På bagsiden kan man se smådyr som minibladlus, 1 til 1,5 mm lange. Hvad sprøjter jeg med?

Med venlig hilsen
Kirsten Andersen, juni 2003

Svar

Sprøjt med vand i første omgang. En hård vandstråle nedefra og op under bladene, hvis du kan komme til det. Ellers kan du prøve insektsæbe eller hjemmelavet sæbevand. Her gælder det om at ramme dyrene. Det består af 25 g brun sæbe i 9 dl vand tilsat 1 dl sprit. Efter behandlingen, der kun har effekt mens midlet er vådt, bør planterne spules rene for sæberester.

Du har sikkert bladlusebesøg og har iagtaget de små nymfer. De opsvulmede blade lyder som sugeskader fra stikke-sugesnablerne. Du får sikkert ribs alligevel, men sørg for at styrke planterne med solidt jorddække og god vandforsyning. Et par mejsekasser til vinter vil hjælpe på evt. problemer næste år.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmber jeg bladlus på min ribs?