Hvad er det for nogle små dyr, der sidder meget fast på vores troldhassel?

Har opdaget nogle mærkelige dyr, der sidder meget fast på vores troldhassel. Det ligner ved første øjekast skovflåter, men det tror jeg ikke på, det er. Se billeder nedenfor. Håber meget I kan hjælpe mig.

Skjoldlus

De små dyr sidder på grenene på vores troldhassel. Foto: René Ploug Hansen

Skjoldlusæg

De små dyr tæt på. Foto: René Ploug Hansen

Med venlig hilsen
René Ploug Hansen, maj 2007

Svar

Dine »dyr« er skjoldlus. De har, som navnet siger, et skjold, og denne beskyttelse gør det meget svært at bekæmpe dem. Det eneste tidspunkt, hvor de er sårbare, er det vandrestadie, hvor de små nyklækkede vandrelarver begiver sig ud for at etablere sig på planten – eller andre planter. Dette vandrestadie er netop her i maj–juni.

Du kan læse mere om skjoldlus i artiklen Skjoldlus. Her kan du også se forslag til at forsøge at forebygge og bekæmpe skjoldlus, men det er ikke en let sag. Der er også et billede af larver i vandrestadiet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for nogle små dyr, der sidder meget fast på vores troldhassel?