Hvordan fjerner vi 350 m² brombær?

Jeg har et stort problem. Vi har en have, der er stor, ca. 5000m2. Der er i den ene side af haven et stort område ca. 350 m² med brombær. De smager dejligt, men de spreder sig over hele haven. Vi har prøvet at klippe det ned, men det hele kommer op igen næste år. Vi har prøvet at brænde det, men det er som om, at alt hvad vi gør, kun får det hele til at vokse mere end det gjorde før.

Er der nogle der ved hvordan man kan komme det til livs? Vi er interesseret i at få det helt væk og så plante nogle nye vi kan kontrollere.

PS. Det er brombær med torne. Jeg ved ikke, om det gør nogen forskel.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Lars Vangdahl, februar 2004

Svar

Efter nedklipning kan I holde udløbere nede ved at holde området rent med en plæneklipper eller en trimmer. Det er vigtigt, at de nye små skud klippes, når de er små, så de ikke laver ny energi til rodsystemet.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan fjerner vi 350 m² brombær?