Kan et jorddække af flis skade planterne?

Jeg kunne godt tænke mig at dække jorden omkring mine Rhododendron planter med flis. Hvilken type skal jeg bruge for ikke at skade planterne? En kollega siger, at flis lavet af fyr-stammer risikerer at ødelægge planterne.

Med venlig hilsen
Morten Vesterø, februar 2003

Svar

Der er ingen grund til at gå op i, hvilken slags flis der er tale om. Det væsentlige er, at friske, harpiksholdige produkter kan udvikle rodhæmmende stoffer under den første del af omsætningen. Derfor vil det være klogt at bruge flis, som har ligget i nogle måneder, før man lægger det ud under buskene. Husk også, at al flis tærer på jordens beholdning af tilgængeligt kvælstof (N). Det betyder på den ene side, at flisen forhindrer kvælstoffet i at blive vasket ned til grundvandet, men på den anden side også, at buskene kan komme i midlertidig mangel på dette stof i 2–3 år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan et jorddække af flis skade planterne?