Hvilke planter vil se naturlige ud omkring en stor dam?

Jeg har mulighed for på en græsmark at grave ud til en dam på 4–500 m². Marken er meget vindudsat, og jeg vil derfor plante læ omkring dammen. Er der nogle planter, der er et absolut must, og er der nogen, jeg skal undgå? Jeg vil helst have det til at se så naturligt ud som muligt. Jeg forestiller mig, at el, pil og birk ville kunne fungere? Har I nogen forslag?

Med venlig hilsen
Jesper Svendsen, november 2004

Svar

Hvis du skal have planter, som kommer til at virke naturligt, og som kan klare det fugtige miljø, kan det være træer som rødel, Alnus glutinosa, dunbirk, Betula pubescens, ask, Fraxinus excelsior og hæg, Prunus padus. Buskene kan være almindelig hyld, Sambucus nigra og kvalkved, Viburnum opulus. Du skal passe på med pil, da flere pilearter faktisk trives dårligt, når det er for fugtigt, mens andre kan sprede sig voldsomt.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilke planter vil se naturlige ud omkring en stor dam?