Hvorfor rådner mine tomatplanter på stænglen?

Gråskimmel

Der er nærmest et helt pudret lag på den rådnende stængel. Foto: Torben Grøn

Jeg er en ivrig læser af Havenyt. Og måske kan I give mig svar på følgende.

Jeg har et godt drivhus hvor jeg har kapilærkasser til mine tomatplanter.

Hvert år har jeg tomatplanter som begynder at rådne op (som på fotos) hvor der dannes en nærmest brun pudret overflade på stænglen.

I år har det været særlig slemt. I går måtte jeg kassere 8 tomatplaner som var færdige. Det er første gang at det er sket så tidligt. I skal vide at…

1. Jeg lufter rigtig godt ud. Døren står åben næsten konstant i løbet af sommeren.

2. Jeg overgøder ikke.

3. Jeg lader dem »tørste lidt« en gang imellem.

4. Jeg har tag med solbeskyttende lag.

5. Jeg har 3 planter i hver plantesæk.

6. Køber aldrig de billigste plantesække.

Og alligevel sker dette. Hvad er det? Og hvad kan jeg gøre?

På forhånd tak for hjælpen.

Gråskimmel

Tomatplanternes stængler rådner op Foto: Torben Grøn

Med venlig hilsen
Torben Grøn, august 2011

Svar

Dine tomater dør af gråskimmel. Og det kræver fugtighed i drivhuset, for at det sker. Men også at der er sår, hvor infektionen kan få fat. Så vidt jeg kan se ud fra billederne, er det kun angreb af gråskimmel, men der kunne også være yderligere kartoffelskimmel, da den plager mange drivhuse i år. Men dine tomater ser ikke ud til at være angrebet af kartoffelskimmel.

Jeg kan læse, at du godt ved, at drivhuset skal stå pivåbent fra sidst i juni og sæsonen ud. Men måske er der ikke helt luft nok alligevel i dit drivhus. Måske skal du have flere vinduer, som kan åbnes. Og de skal ikke være med automatisk vinduesåbner, så de lukker om natten. Det er en fordel i foråret, men ikke om sommeren. Evt. kan man have automatisk vinduesåbnere i den ene side – det kan regulere varmen i foråret og alligevel give en del ventilation om sommeren, hvis der er vinduer nok. Så mere luft vil gavne og forhindre angreb.

Jeg har ingen erfaring med dit solbeskyttende lag – men check, om nattefugt samler sig som dråber der og drypper ned. Det gør det ikke fra drivhusglas, når taget har den rette hældning. Falder der vanddråber ned, kan det yderligere accellere angrebet, men er der ingen dug, falder der heller ingen vanddråber.

Jeg kan se, at du brækker de store blade af ned af stilken – eller du klipper dem måske? I hvert fald efterlader du stabbe af bladstænglen, og det er nok især her, at gråskimlen angribe planten. Se billedet her til højre og i højre side af billedet nedenfor. Man må aldrig efterlade stabbe, lige meget om det er på tomatplanter eller ved beskæring af træer og buske. I stedet for skal du brække bladene af helt inde på stænglen. Det gør du ved at knække dem opad eller nedad. De brækker ret let af, men forsøg at undgå at få revet stykker af stænglen med. Afløvning af tomatplanter er en alvorlig sag, så det skal gøres med omhu.

Sommeren 2011 har været helt utrolig fugtig, og det har været umulig at holde drivhuset tørt nok, selv med megen udluftning. Derfor er der i de fleste drivhuse i år større eller mindre problemer med både gråskimmel og kartoffelskimmel. Og derfor er dit angreb særligt slemt i år. Jeg har også et enkelte angreb af gråskimmel, og jeg har allerede ryddet flere planter på grund af kartoffelskimmel.

Jeg håber, at det her kan give dig bedre tomathøst næste år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor rådner mine tomatplanter på stænglen?