Kan man dele hosta?

Jeg har nogle meget smukke blå-grønne hosta’er, som er blevet meget store. Jeg vil gerne have lige netop denne type hosta’er foran min morgenterasse, men det nytter jo ikke noget at frøformere dem, når det nu er farven, jeg kan lide.

Kan man grave en »klump« op og dele den? Hvornår er det bedste tidspunkt at gøre det?

Med venlig hilsen
Grit Andersen, juni 2007

Svar

Du kan sagtens dele dem. Normalt vil man dele dem først i maj eller tidlig september – når jord og vejr igen siger plantesæson. Du deler den med en spade – det kan være virkelig hårdt at hakke spaden ned igennem. Sørg for, at der er »knopper« på hvert stykke, hvis det er i den bladløse tid, du deler den.

Jeg delte en hosta for nylig lige før sankthans og flyttede den, og den ser ud til at have det fint, men vi har jo også dage med regnbyger. Det var deling midt over af en ret stor hosta i to dele, og den opgravede del blev plantet et skyggefuldt sted. Hvordan det ser ud, hvis vi pludselig får en periode med sol og tørke, er ikke godt at vide. Det er helt sikkert en chance, jeg har taget, og den står et sted, hvor jeg vil se, hvis den pludselig hænger med bladene.

Det sikreste er at vente til sensommeren – især hvis du ikke har så mange planter, at du kan tillade dig at nogle går ud.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man dele hosta?