Kan vi bruge hestemøg med træpiller i køkkenhaven?

Min ægtemand og jeg er flyttet på gård, og vi har i den forbindelse fået hestene hjem. De står på træpiller, hvor vi dagligt fjerner ca 1 trillebør hestepærer, og ca. 1 gang om ugen fjerner en trillebør med våd bund af urin og opløste træpiller.

Efter at have set et program med Bonderøven, hvor han bruger savsmuld til sine blåbærbuske, og her taler om den surbundseffekt savsmuld har, bliver jeg i tvivl om vores mødding vil kunne bruges til køkkenhaven, når den engang er komposteret, eller om den kun er egnet til surbundsbed?

Vi har også talt om at tilsætte kompostorme til møddingen, men kan de trives, når møddingen næsten kun består af hestepærer? Og bliver møddingen for sur til dem?

Med venlig hilsen
Nana Elvamann, januar 2016

Svar

En mødding vil blive indtaget af kompostorm, med mindre den bliver for varm. De kommer helt af sig selv, så der er næppe nogen grund til at tilsætte dem. Kompostorm skal kun tilsættes, når man ønsker at kompostere i en lukket beholder.

Nu er det ikke alt der vises i programmet Bonderøven, der er en god idé. Fx at, give sine blåbærbuske savsmuld for at forsure jorden. I første omgang stjæler savsmuldet kvælstof fra jorden, og dermed vil blåbærbuskene lide af kvælstofmangel, medmindre der tilsættes ganske meget kvælstof i form af gødning.

Den del af historien mangler vi stadig at se. Når engang savsmulden er blevet omsat, af jordens mikroorganismer, vil den give de næringsstoffer de lånte til omsætningen, tilbage til jorden igen. Og så er der igen balance i næringsstoftilførslen til planterne. Men i mellemtiden har han fået hævet sit pH ganske betragteligt, hvilket ikke er så smart til blåbærbuske, som foretrækker et lavt pH. Vi siger de er »surbundsplanter«. Det samme gør sig gældende ved brug af halm eller flis, hvad enten det er træ- eller barkflis, man har valgt at dække jorden med. Så lad mig slå fast, at savsmuld, halm, træ- eller barkflis, ikke duer til surbundsplanter, da det hæver pH!

I kan sagtens bruge den komposterede hestemøg og træpiller, til køkkenhaven, roser, græsplæne og alle havens bede, undtaget der hvor der gror, eller skal gro, surbundplanter.

Ved at komposterer træpillerne med møget, giver møget det kvælstof bakterierne skal bruge for at omsætte træpillerne. Kvælstoffet leveres især af urinen. I får en kompost hvor kvælstofindholdet ligger i mellem lavt og middel, og med et højt pH, sandsynligvis over 7.

I kan ganske nemt tjekke pH i den færdige kompost, og i den jord hvor I påtænker at tilføre komposten. Det er meget nemt at hæve pH, men svært at sænke det igen. Så det er værd at bruge lidt tid på at kende sin jord og sin kompost.

God arbejslyst!

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Kan vi bruge hestemøg med træpiller i køkkenhaven?