Kan jeg bruge mine egne skalotteløg som sætteløg?

Kan man bruge sine egne skalotter som sætteløg næste forår – eller går de lettere i blomst hvis de ikke har været opbevaret vinteren over ved en bestemt temperatur?

Med venlig hilsen
Peter Norris, oktober 2002

Svar

Ja, du kan udmærket bruge dine skalotteløg til næste år, såfremt de opbevares korrekt, dvs. tørt og køligt, gerne et par grader over frysepunktet. For voldsomme udsving i luftfugtighed, og i mindre grad temperatur, kan få løgene til at gro i utide og dermed forbruge oplagsnæringen. Men det skal nævnes, at skalotteløg generelt er mere holdbare end kepaløg og har en ‘dybere’ hvileperiode. Opbevaring kan fint finde sted i et udhus eller en carport. Kortvarig frost vil ikke gøre noget, blot løgene ikke håndteres, når de er underafkølede. Ved normal afmodning, tørring og opbevaring, behøver du ikke være bekymret for blomsterstandsinduktion.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg bruge mine egne skalotteløg som sætteløg?